ТЕМА

В Україні намагаються зруйнувати систему екозахисту

23 апреля 2012 | 08:40


 

16 березня 2012 р. народний депутат України Ю. Мірошниченко подав до Верховної Ради законопроект No. 10218 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо оптимізації повноважень органів виконавчої влади в сфері екології та природних ресурсів, у тому числі на місцевому рівні)". Цей законопроект був розроблений Мінюстом - на підставі Указу No.452/2011 "Про Положення про Міністерство екології та природних ресурсів України". І Указ, і законопроект спрямовані на фактичне руйнування всієї системи екологічної безпеки країни (детальніше див. на http://pechenegy.org.ua/ru/node/599 або нижче - у відкритих зверненнях).

     17 квітня почався збір підписів під відкритими зверненнями до Президента України - з вимогою внести зміни до його Указу, та до депутатів Верховної Ради - з вимогою відхилити законопроект Ю. Мірошниченка.

     На 20 квітня ці звернення підписали: О. Василюк, Національний екоцентр України; Г. Проців, Екологічний клуб "Край", Бережани Тернопільської обл.; С. Лобановський, Дніпропетровськ; В. Сандул, Нижньодніпровська громадська басейнова рада Всеукраїнського екологічного руху "Хортицький Форум", Нікополь Дніпропетровської обл.; В. Левченко, д.б.н., Інститут еволюційної фізіології та біохімії РАН, Екологічний правозахисний центр "Беллона", Санкт-Петербург; В. Мельничук, Національний екоцентр України; А. Лалетін, "Друзі сибірських лісів", Красноярськ; С. Решетов, Клуб "Білі Ворони", Дніпрорудний Запорізької обл. Г. Гузь, Алчевськ Луганської обл.; Г.Заворотна, Молодіжне відділення Національного екоцентру України; О.Бурковський, Всеукраїнська Екологічна Ліга, Дніпропетровськ; Т. Сова, Луганський природний заповідник НАН України; А. Подобайло, к. б. н., заступник директора Інституту біології Київського національного університету імені Тараса Шевченка; М. Яроцька, аспірант Інституту ботаніки НАН України; А. Бущенко, Українська Гельсінська спілка з прав людини; В. Щербаченко, Східноукраїнський центр громадських ініціатив, Луганськ; В. Приступа, Асоціація дитячих екологічних організацій "Легіони Землі", Львів; А.Куземко, координатор діяльності Європейської степової групи (European Dry Grassland Group) в Україні; А. Цуканов, "Зелений Фронт", Харків; І.Мойсієнко, д. б. н., доцент кафедри ботаніки Херсонського державного університету; С. Федоринчик, керівник інфоцентру УЕА "Зелений світ"; Т.Аукенова, Казахстан; Є. Захаров, Харківська правозахисна група; Л.Бондарева, к. б. н., науковий співробітник Інституту біології південних морів, Севастополь; К. Норенко, Національний екоцентр України; А. Плескач, Черкаська обласна організація "Зелений Світ"; В. Яроцький, Горлівка Донецької обл.; А. Русанова, Харків; А. Єсіпенок, Дружина охорони природи Дзержинська (ДОПД); О. Куренкова, ДОПД; А. Миронов, ДОПД; О. Пумбрасов, ДОПД; О. Соловйова, ДОПД; К. Коновалов, ДОПД; Н. Солнцева, Дружина охорони природи Нижегородського державного університету (ДОП ННДУ); М. Єрмілова, ДОП ННГУ; А. Левашкін, ДОП ННГУ; Н. Сидо, ДОП ННГУ; О. Савоськіна, ДОП ННГУ; А.Чуєва, ДОП ННГУ; О. Горевой, ДОП ННГУ; Н. Риміна, ДОП ННГУ; Т. Кукліна, ДОП ННГУ; О. Соловйова, ДОП ННГУ; О. Матвійчук, Центр Громадянських Свобод, Україна.

     


 

Президенту України В. Януковичу

 

ВРЯТУВАТИ СИСТЕМУ ЕКОЛОГІЧНОЇ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ!

 

Шановний Вікторе Федоровичу!

     Просимо Вас вжити невідкладних заходів для порятунку системи екологічної безпеки України!

     13 квітня 2011 р. підписано Указ No.452/2011 "Про Положення про Міністерство екології та природних ресурсів України", яким це міністерство позбавлено своїх територіальних органів - обласних і районних управлінь. На підставі даного Указу Вашим представником у Верховній Раді України, народним депутатом Ю. Мірошниченком 16 березня 2012 р. подано до Верховної Ради України законопроект No. 10218 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо оптимізації повноважень органів виконавчої влади в сфері екології та природних ресурсів, у тому числі на місцевому рівні)", яким вносяться зміни до 19 екологічних законів України, головна мета яких - позбавити Мінприроду України територіальних органів.

     Ваш Указ, як і законопроект Ю. Мірошниченка, викликав величезне обурення серед екологічної й наукової громадськості нашої країни. Адже по суті йде мова про знищення практично всієї державної системи екологічної безпеки, яка була створена за часи Незалежності України. Ми не розуміємо, навіщо так, одним помахом пера, знищувати все те хороше, що було зроблено за ці двадцять років? Адже ліквідація обласних і районних управлінь Мінприроди і переформатування їх у відділи держадміністрацій означає тим самим перетворення їх у кишенькові структури, які повністю будуть підвладні місцевим царькам. З ліквідацією обласних управлінь Мінприроди руйнується вся система екологічного моніторингу країни, буде практично припинено створення нових природно-заповідних територій, загублено для охорони природи країни кращих, незалежних фахівців, техніку, прилади, наукову базу, документацію.

Видачею дозволів на різні напрямки природокористування, за задумом Вашого Указу й законопроекту Ю. Мірошниченка тепер, замість обласних управлінь, повинен займатися "центральний" апарат самого Мінприроди. Але це - неможливо!

     Наведемо такий приклад. Зараз в Україні є близько 30 тис. фірм, що займаються небезпечними відходами. Раніше вони одержували дозвіл на свою діяльність в 25 територіальних органах Мінприроди, а тепер будуть змушені за ними їхати у Київ. Через непродуману адмінреформу кількість співробітників Мінприроди і без того скоротилася з 350 до 234 (для прикладу в подібному міністерстві у Франції питаннями екології займаються 800 осіб). Чи зможуть ці люди протягом року видати дозволи на діяльність 30 тис. фірмам? Це просто фізично неможливо. Значить ці дозволи будуть видаватися поспіхом й формально, чим буде наноситися в остаточному підсумку шкода навколишньому середовищу й населенню країни.

     Не можна погодитися також з тим, що згідно з Вашим Указом й законопроектом Мірошниченка державна екологічна експертиза тепер буде покладена на держадміністрації. Адже насправді вона буде проводитися тепер формально, в інтересах тільки даної держадміністрації, а не в інтересах народу, природи, країни. Якщо дотримуватися логіки законопроекту Ю.

Мірошниченка й Вашого Указу, то тепер обласні управління потрібно відібрати також в Міністерства внутрішніх справ, а в Генеральної прокуратури - обласні прокуратури, також передавши їх функції облдержадміністраціям.

     Законопроект Ю. Мірошниченка й Ваш Указ суперечать Вами ж підписаному Закону України (від 21.12.2010 р.) "Про основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2020 року", яким територіальні органі Мінприроди визнані головним інституційним органом реалізації національної екологічної політики на регіональному й місцевому рівнях. Також незрозуміло навіщо у своєму законопроекті Ю. Мірошниченко пропонує закрити Національну комісію із Червоної книги, Державну комісію України із запасів корисних копалин, Координаційну раду з питань створення екомережі; навіщо потрібно позбавляти Верховну Раду України права затверджувати Перелік надр, що мають особливу наукову, культурну або природно-заповідну цінність; навіщо забирати в Мінприроди право затверджувати розрахункову лісосіку й ліміти на добування мисливських тварин і передавати це право лісникам (щоб контролював рубання лісу той, хто його рубає?); навіщо дозволяти випалювати залишки сухої природної рослинності без дозволу (у нашої країні хіба мало горить лісів?).

     Слід зазначити, що законопроект Ю. Мірошниченка негативно оцінений Науково-експертним управлінням Верховної Ради України, а Комітет з екології Верховної Ради України 11 квітня 2012 р. рекомендував Верховній Раді не ухвалювати даний законопроект.

 

Ми вважаємо, що Указ No.452/2011, також як законопроект Ю. Мірошниченка, спрямовані проти українського народу й проти національних інтересів України, тому що будуть сприяти ще більшій екологічній сваволі місцевої влади, корупції, правовому нігілізму й породять хаос в екологічній сфері. У результаті значно зростуть викиди шкідливих речовин у водні басейни, посилиться браконьєрське рубання лісу, знищення флори й фауни, незаконна забудова територій природно-заповідного фонду й водоохоронних зон рік, морів і озер.

     Саме таким помилковим шляхом пішла Росія на початку 2000-х років, коли за вказівкою Путіна було ліквідовано обласні управління російської Мінприроди. В результаті тільки кількість лісових пожеж у Росії зросла в 500 разів. Нещодавно таке скорочення було визнано помилкою, знову відтворені територіальні органі російської Мінприроди. Однак під час ліквідації втрачено спеціалістів, унікальну наукову інформацію, техніку. Навіщо ж нам повторювати дурний приклад наших сусідів?

 

Шановний Вікторе Федоровичу! У нашій країні середня тривалість життя становить 66 років, а в сусідній Польщі - 74 (у Швеції - 80, у Японії - 85).

Створюється враження, що даний Указ і законопроект Мірошниченка слугують для того, щоб люди в нашій країні жили ще на 5 років менше. Досить експериментів! Ми просимо Вас терміново зробити доповнення до Вашого Указу No.

452/2011 від 13.04.2011 р. (у пункт 7 "Положення про Міністерство екології та природних ресурсів України"), повернувши Мінприроді територіальні органі, а також провести службове розслідування й суворо покарати тих чиновників Вашої адміністрації, які підготували Вам на підпис такий необдуманий Указ.

 

З повагою,

     1. С. Шапаренко, Екологічна група "Печеніги", Харків, Україна.

     ... 49. О. Матвійчук, Центр Громадянських Свобод, Україна.

     50. ...

*

 

Народному депутату України,

Голові фракції Партії регіонів у Верховній Раді України О.С. Єфремову

 

Відкрите звернення

АДМІНРЕФОРМА НЕ ПОВИННА ЗАГРОЖУВАТИ ЕКОЛОГІЧНІЙ БЕЗПЕЦІ УКРАЇНИ!

     (щодо проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо оптимізації повноважень органів виконавчої влади у сфері екології та природних ресурсів, у тому числі на місцевому рівні)")

 

Шановний Олександр Сергійович!

 

Українські та іноземні громадські природоохоронні організації, окремі свідомі громадяни, науковці та громадські активісти висловлюють Вам свою принципову незгоду із з проектом Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо оптимізації повноважень органів виконавчої влади у сфері екології та природних ресурсів, у тому числі на місцевому рівні)" No. 10218 від 16.03.12, внесеним на розгляд Верховної Ради України народним депутатом України Ю.Р. Мірошниченком.

 

Ми переконливо просимо Вас звернути увагу на цілу низку великих загроз, що несе у собі цей переобтяжений змістом законопроект, котрим вносяться зміни відразу до кількох кодексів та законів України. Щонайперше він виразно орієнтований на концентрацію повноважень у "вертикалі" виконавчої влади.

Натомість на наше переконання процес державного управління в демократичному суспільстві, що будується на принципах сталого розвитку та інтегрального управління природними ресурсами, разюче відрізняється від тоталітарної "вертикалі", насамперед тим, що передбачає баланс влад, врахування інтересів усіх зацікавлених сторін та зворотні зв'язки.

 

Законопроектом робиться спроба перерозподілити повноваження (у тому числі від Верховної Ради України, місцевих рад та Мінприроди) на користь Кабінету Міністрів України та місцевих державних адміністрацій (МДА), у результаті чого Уряд та МДА наділяються надмірними та невластивими функціями у сфері прийняття рішень з питань використання природних ресурсів, використання та охорони надр, лісів, державної екологічної експертизи, використання та відтворення рідкісних видів тваринного і рослинного світу (наприклад, зміни до ст. 7 - 8, 21, 49, 51, 57 Кодексу України про надра, до ст. 17, 57-59, 62, 87, 109 Лісового Кодексу України, ст. 7, 47, 49, 51, 86 - 87 Водного Кодексу України, ст. 4, 13, 15, 20, 44 Закону "Про охорону навколишнього природного середовища", ст. 13, 18, 24 Закону "Про екологічну експертизу", ст. 12 - 18 Закону "Про Червону книгу України" та інші).

     Нинішня спроможність посадовців Уряду та МДА компетентно вирішувати ці питання видається сумнівною, у тому числі через те, що в Україні досі не створено системи екологічного навчання та підвищення кваліфікації державних службовців, до відома яких належать питання охорони довкілля та використання природних ресурсів.

     Законодавчі новації депутата Ю. Мірошниченка виглядають невиваженими ще й тому, що й у даний час Кабінет Міністрів України та МДА вкрай незадовільно реалізують свої існуючі повноваження у сфері екополітики, делеговані їм Конституцією, законами України та міжнародними угодами. Наприклад, жодна з МДА не звітує про виконання програм охорони довкілля (ст. 119 Конституції), не інформує населення про стан довкілля на відповідній території (ст. 25-1 закону "Про охорону навколишнього природного середовища").

     У 2011 році нарадами сторін було у черговий раз визнано недотримання Урядом України трьох міжнародних угод у сфері охорони довкілля: Оргуської конвенції, Конвенції Еспо та Кіотського протоколу до Рамкової Конвенції ООН про зміну клімату.

     Цілковито поза межами здорового глузду знаходяться пропозиції автора законопроекту, якими скасовується інститут Національної комісії з питань Червоної книги України, натомість Кабінет міністрів України та інші органи виконавчої влади наділяються функцією аналізу та узагальнення наукових пропозицій щодо занесення видів тваринного і рослинного світу до Червоної книги (зміни до ст. 12 - 15, 19 Закону "Про Червону книгу України").

     За нашою оцінкою, окремі статті законопроекту зазіхають на конституційні повноваження Верховної Ради України. До таких зокрема віднесено формування засад використання природних ресурсів та основ екологічної безпеки, котрі визначаються виключно законами. Натомість - для прикладу - автор законопроекту пропонує (зміни до ст. 17, 53 - 54 Лісового Кодексу України) наділити орган виконавчої влади, котрий відповідає за безпосередню реалізацію державної політики у сфері лісового господарства (Державне Агентство лісових ресурсів України) функціями формування цієї державної політики, визначення пріоритетних напрямів та стратегії розвитку у сфері лісових відносин, нормативно-правового регулювання з ведення лісового господарства, ведення обліку лісів, монопольного затвердження розрахункової лісосіки, визначення порядку ведення лісового кадастру, тощо.

     Автор законопроекту намагається позбавити Мінприроди його територіальних органів, свідомо відсторонює міністерство від вирішення питань використання природних ресурсів: лісів, надр, водних ресурсів (напр.

зміни до ст. 41, 43 Лісового Кодексу України, ст. 47,49, 51, 86 - 87 Водного кодексу України). Такі законодавчі новації унеможливлять реалізацію принципів екосистемного підходу та інтегрального управління природними ресурсами, якими передбачено порядок узгодження рішень щодо використання природних ресурсів з усіма зацікавленими сторонами, інтеграцію екологічної політики до галузевих політик, зміцнення інституціональної спроможності системи державного екологічного контролю за дотриманням природоохоронного законодавства та екологізацію господарської діяльності, - що порушує базові положення Закону України "Про Основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2020 року".

     При реалізації такого підходу Україна автоматично перекриє собі шлях до сучасної секторальної екологічної політики, що реалізується у країнах Європейського Союзу.

 

Викликає обґрунтований сумнів спроможність Мінприроди, позбавленого підпорядкованих йому регіональних органів та повноважень проводити державну екологічну експертизу, ефективно реалізовувати екологічну політику, координувати реалізацію програм охорони навколишнього природного середовища, виконувати дозвільні функції, виявляти випадки порушення природоохоронного законодавства у масштабах цілої країни, опрацьовувати справи про адміністративні правопорушення у випадках порушення природоохоронних норм та правил, брати участь у розгляді судових спорів з питань користування природними ресурсами і т. ін.

 

Вже зараз державна адміністративна реформа позбавила Мінприроди важелів впливу у сфері використання окремих природних ресурсів, передавши відповідні агентства у підпорядкування до інших міністерств. За таких умов неможливо впроваджувати екосистемний підхід та принципи інтегрального управління природними ресурсами, природоохоронні аспекти не набули і не набудуть відображення в галузевих економічних політиках. Після кількох хвиль скорочення штатів співробітників держуправлінь охорони навколишнього природного середовища у областях та держекоінспекції, у ситуації, коли один екоінспектор працює у 3-4 адміністративних районах, ці органи вже нині неспроможні виконувати завдання, покладені на них законодавством.

 

Аналогічно важко уявити, як у масштабах цілої країни інші центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері управління природними ресурсами (водними, лісовими, надрами тощо) здійснюватимуть функції управління, державного нагляду та контролю за їхнім раціональним та ефективним використанням, у ситуації, коли їх буде позбавлено своїх регіональних структур.

     Ліквідація на регіональному рівні виконавчих органів державної влади, відповідальних за реалізацію екополітики, ускладнить і без того недосконалу практику участі громадськості у прийнятті рішень з питань довкілля, відтак не сприятиме дотриманню Україною зобов'язань за міжнародними угодами, зокрема Оргуською конвенцією та конвенцією Еспо.

     Негативним досвідом аналогічних реформ можуть поділитися наші сусіди у Російській Федерації, де нині відновлюють скасовані раніше територіальні природоохоронні органи, котрі за кілька років зазнали непоправних кадрових та матеріальних втрат.

 

Два роки тому Верховна Рада України з Вашою участю зробила дуже вагомий крок у справі наближення нашої країни до передових європейських принципів та стандартів у сфері екологічної політики - ухвалила закон "Про Основні засади

(стратегію) державної екологічної політики України на період до 2020 року".

Стратегією передбачено суттєве посилення ролі екологічного управління в системі державного управління України для досягнення рівності трьох складових розвитку (економічної, екологічної, соціальної), яка зумовлює орієнтування на пріоритети сталого розвитку. Цим шляхом варто йти й далі.

     Натомість, за нашою оцінкою, законопроект депутата Ю.Р. Мірошниченка є спробою девальвувати принципи, сформульовані Стратегією. Він загрожує руйнуванням у масштабах усієї країни системи реалізації екологічної політики, цілковито унеможливлює реалізацію основних її засад, конституційних гарантій щодо забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги, законів України та її міжнародних угод у сфері охорони навколишнього природного середовища та дотримання екологічних прав громадян.

 

Просимо Вас врахувати, що законопроект депутата Ю.Р. Мірошниченка негативно оцінено Науково-експертним управлінням Верховної Ради України, а Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи 11 квітня 2012 року рекомендував Верховній Раді відхилити його, як такий, що не відповідає положенням Конституції України (статті 6, 85, 92, 106, 113, 116, 120) та порушує принцип верховенства закону у системі нормативно-правових актів.

 

Зважаючи усі наведені у цьому зверненні аргументи, ми закликаємо Вас відхилити проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо оптимізації повноважень органів виконавчої влади у сфері екології та природних ресурсів, у тому числі на місцевому рівні)", як такий, що суперечить Конституції, руйнує засадничі принципи та систему екологічної політики в Україні.

 

З повагою,

     1. С. Шапаренко, Екологічна група "Печеніги", Харків, Україна.

     ... 49. О. Матвійчук, Центр Громадянських Свобод, Україна.

     50. ...



Комментировать статью
Автор*:
Текст*:
Доступно для ввода 800 символов
Проверка*:
 

также читайте

по теме

фототема (архивное фото)

© фото: Олег Ельцов

...плюс электрификация всей Индии.

   
новости   |   архив   |   фототема   |   редакция   |   RSS

© 2005 - 2007 «ТЕМА»
Перепечатка материалов в полном и сокращенном виде - только с письменного разрешения.
Для интернет-изданий - без ограничений при обязательном условии: указание имени и адреса нашего ресурса (гиперссылка).

Код нашей кнопки: